Her er spørsmål vi ofte får:
Hvilke flyselskap benytter dere, og hva inngår i reisen?
Senior Travel har ingen egne charterfly, men benytter seg av rutefly, i første rekke fra Norwegian og SAS. Det betyr at du kan være fleksibel i forhold til hvor du vil reise fra, når du vil reise og hvor lenge du vil bli. Vi forsøker alltid å finne de beste forbindelsene, og vi skreddersyr en pakke til deg med både flyreise fra Norge t/r, transport fra flyplassen og til reisemålet t/r, bosted og i de fleste tilfeller reiselederservice.
Du kan også bestille kun bostedet, hvis du ellers ønsker å ordne deg på egen hånd. Vær oppmerksom på at du da ikke er omfattet av Pakkereiseloven som gir deg vesentlig bedre forbrukerrettigheter.
Hvordan går jeg frem for å bestille?
Du kan benytte deg av bestillingsskjemaer som du finner her på nettet. Du binder deg ikke til en reise om du sender oss skjema. Det er helt uforpliktende. Du kan også ringe oss hvis du heller ønsker det (tlf 406 92 300, ma-fre kl 9-15).
Hva skjer etter at bestillingsskjemaet er sendt?
Som oftest samme dag vil du motta e-post fra oss med forslag til reiseplan og med alle prisopplysninger og detaljer. Vi ønsker deretter svar fra deg så fort som mulig om du ønsker reisen. Svarer du ja, foretar vi alle nødvendige reservasjoner, og sender bekreftelser/fakturaer til deg på e-post.
Hvor stort er depositumet, og når betales resten?
Depositumet er normalt kr 3500 per person, men dersom flyselskapet krever innbetaling ved bestilling, vil depositumet kunne forhøyes. Dette vil i så fall fremkomme i samtalene med kunden før avtalen inngås. Andre underleverandører (hotell ol.) kan også i enkelte tilfeller kreve betaling ved bestilling, med den følge at depositumet forhøyes.
Restbeløpet betales normalt 35 dager før avreise, men også her kan fristen endres dersom flyselskapet eller andre leverandører som f. eks. innkvarteringsstedet krever betaling tidligere. Dette vil også fremkomme før avtalen inngås.
Hva koster det å avbestille eller endre?
Vær oppmerksom på at avbestilling og endring som sendes på e-post utenfor vår oppgitte kontortid, først er gjeldende når kontoret åpner igjen. Det er kundens ansvar at avbestillingen/endringen kommer frem til Senior Travel, og vi sender alltid e-post tilbake slik at du vet at vi har mottatt den. Får du ikke en slik tilbakemelding må du kontakte oss på telefon.
Pakkereiser* – avbestilling
Avbestilling som gjøres før fristen for betaling av restbeløp: Gebyret tilsvarer innbetalt depositum.
Fra og med fristen for betaling av restbeløp: Ingen refusjon ved avbestilling
Vi anbefaler alle å tegne avbestillingsforsikring ved sykdom. Kontakt ditt forsikringsselskap.
Pakkereiser* – endring
Endringsgebyret er kr 500 per person ved endring som gjøres før fristen for betaling av restbeløpet. I tillegg tilkommer eventuelle gebyrer til flyselskap, hoteller eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at ruteflybilletter ofte ikke lar seg endre, og da vil kostnaden for disse komme i tillegg til endringsgebyret på kr 500.
Er reisen som bestillingen endres til dyrere enn den opprinnelige, vil prisforskjellen komme i tillegg.
Endring som gjøres etter at fristen for betaling av restbeløp er utgått, anses som avbestilling (med avbestillingsgebyr til gjeldende satser) og ny bestilling til gjeldende pris den dagen endringen gjøres.
*) Fullstendige vilkår for endring/avbestilling finner du i «Alminnelige vilkår for Pakkereiser» på siden Om oss. Det er disse som gjelder som endelig avtale mellom kunde og selger.
«Kun bo» – avbestilling
Fra bestilling og frem til tre uker før ankomst er gebyret kr 2000. Det vil si at depositumet ikke tilbakebetales. I enkelte tilfeller kan betingelsene være strengere. Dette vil i så fall meddeles før bestilling.
Er det mindre enn tre uker til ankomst, gis det ingen refusjon ved avbestilling. Vi anbefaler å tegne avbestillingsforsikring mot sykdom hos et forsikringsselskap.
«Kun bo» – endring
Fra bestilling og frem til tre uker før ankomst er endringsgebyret kr 500. Er prisen for det nye oppholdet dyrere, vil prisdifferansen tilkomme.
Er det mindre enn tre uker til ankomst, anses endringen som avbestilling etter gjeldene regler, og nye bestilling til pris på endringstidspunktet. Er det en mindre endring (nytt navn eller et par dagers forskyving) vil vi forsøke å få endret til et lavt gebyr. Dette kan imidlertid ikke garanteres.
Får jeg pengene tilbake dersom norske myndigheter fraråder å reise?
Ja, bestiller du en pakkereise hos oss, vil du i et slikt tilfelle få tilbake hele det innbetalte beløpet. Det samme gjelder også dersom det skjer ekstraordinære omstendigheter jfr. Pakkereiseloven (krigshandlinger, naturkatastrofer etc.). Ved bestilling av et enkeltelement (f.eks «Kun bo»), har man ikke de samme rettighetene, men vi vil gjøre alt vi kan for å hjelpe deg med å få tilbake pengene fra bostedet eller transportøren.
Hva bør jeg tenke på før jeg reiser?
Med en gang du mottar bekreftelse/reisedokumenter fra oss, må du kontrollere at alle opplysninger stemmer med det du ønsker å bestille, og at navnet er skrevet slik som i passet. Sjekk også at passet ikke utløper. Reiseforsikring må du huske på. Ta i tillegg med det blå europeiske helsetrygdkortet. Sjekk gyldighetstiden og bestill eventuelt et nytt her.
Hva om noe uforutsett skjer i løpet av reisen?
Skulle noe uforutsett skje, for eksempel sykdom og lignende, vil vår reiseleder hjelpe deg. For våre gjesters trygghet vil reiseleder være mulig å kontakte hele døgnet. På de reisemål hvor vi ikke har reiseleder, ber vi deg kontakte resepsjonen der du bor, og eventuelt oss her hjemme.